zenda.ro
Health

Piramida stilului de viață: cele mai nocive și cele mai sănătoase alimente pe care le consumăm?

aprilie 18, 2017
libris.ro%20

O alimentație sănătoasă nu se referă la o dietă strictă, limitată sau la interzicerea consumului anumitor mâncăruri care vă plac, ci despre a vă simți minunat, a avea cât mai multă energie, să deveniți mai sănătoși și să vă stabilizați starea de spirit. Nu trebuie să ajungeți în punctul în care să vă simțiți copleșiți de toate sfaturile nutriționale. Cu siguranță ați auzit diferite povești despre mâncare: cum anumite alimente sunt sănătoase, altele nu și invers. Totul este mai simplu de atât! Trebuie să știți ce valoare nutrițională au alimentele pe care le consumați, ce conțin și în funcție de asta să vă faceți o dietă gustoasă, sănătoasă și variată, care să fie în ton cu mintea și corpul vostru.

Cum poate mâncarea sănătoasă să vă îmbunătățească starea mentală?

Știm cu toții că o alimentație potrivită ne poate ajuta să avem o siluetă sănătoasă, dar și un organism lipsit de afecțiuni și boli, însă ceea ce puțini oameni știu este că ceea ce mâncăm influențează și starea de spirit. Studiile au arătat că o dietă bogată în carne roșie, grăsimi, alimente procesate și bogate în zahăr ajută în procesul de îmbolnăvire cu depresie, bipolaritate, anxietate și cerșterea nivelului de stres. O alimentație nesănătoasă are un rol esențial în dezvoltarea unor boli precum ADHD, Alzheimer, schizofrenia sau creșterea riscului de suicid la tineri. Dacă dieta noastră este compusă din mai multe fructe și legume, consumăm mâncare gătită acasă și excludem pe cât putem din alimentație zahărul sau carbohidrații vom avea o viață mai liniștită, iar starea noastră de spirit se îmbunătățește de la o zi la alta. Dacă ai fost diagnosticat cu o boală psihică, mâncarea sănătoasă te poate ajuta în acest sens, însă sub specificațiile unui medic.

Ce semnifică o dietă sănătoasă?

Pentru a avea un stil de viață sănătos nu trebuie să faceți eforturi foarte mari, ba chiar este mai simplu decât vă gândeați. Deja sunt informații despre toate alimentele existente, ce vitamine conțin, ce nutrienți esențiali, dar și ce rol au asupra organismului nostru. Tot ce trebuie să faceți este să înlocuiți mâncarea procesată, nesănătoasă, grăsimile, carnea roșie consumată în exces, sucurile, dulciuirle cu alimente sănătoase cum ar fi fructele, legumele și ceaiurile din plante. Schimbarea se va produce treptat, însă o alimentație sănătoasă se vede atât în starea voastră generală, cât și fizic. Nu uitați că o alimentație sănătoasă este întotdeauna strâns legată de o viață activă, așa că îndrăzniți să faceți sport.

Piramida alimentară sănătoasă Harvard reprezintă cel mai recent studiu stiițific nutrițional. Partea de jos conține cele mai importante alimente pe care trebuie să le consumăm și care nu trebuie să lipsească din dieta noastră. Această piramidă de alimentație sănătoasă arată că exercițiile zilnice și controlul greutății sunt pe primul loc, ceea ce înseamnă că n-ar trebui să lipsească din viața noastră. Grăsimile provenite din surse sănătoase, cum ar fi plantele, se află în partea mai largă a piramidei. Carbohidrații rafinați, cum ar fi pâinea albă și orezul alb, se află pe vârful îngust. Carnea roșie ar trebui să fie, de asemenea, consumată cu grijă, în timp ce peștele, păsările de curte și ouăle sunt alegeri mai sănătoase.

Healthy Eating: A guide to the new nutrition, un raport despre sănătate publicat în Harvard Health Publications. FOTO: helpguide.org

Healthy Eating: A guide to the new nutrition, un raport despre sănătate publicat în Harvard Health Publications. FOTO: helpguide.org

Propria dietă alimentară

Cu toții avem plăceri culinare, iar un echilibru nutrițional este tot ce ne trebuie. Așa că asigură-te că mesele tale sunt compuse din proteine, grăsimi, carbohidrați, fibre, vitamine și minerale pentru a susține un organism sănătos. Nu este necesar să eliminați anumite alimente, ci să le consumați cu grijă și să le selctați pe cele mai sănătoase din fiecare categorie.

  • Proteina ne dă energie, de asemenea starea de spirit și influențează și funcțiile cognitive ale creierului. Nu exagerați, însă, deoarece excesul de proteine poate afecta persoanele cu afecțiuni renale. Cu toate astea, pe măsură ce îmbătrânim avem nevoie de proteine de bună calitate, cum ar fi cele din plante și legume
  • Grăsimile au un rol important în dieta noastră, însă nu toate grăsimile din alimente sunt benefice organismului nostru. Grăsimile rele pot crește riscul îmbolnăvirii cu anumite boli, în timp ce grăsimile bune vă protejează creierul și inima. Grăsimile sănătoase, cum ar fi omega-3, sunt vitale pentru sănătatea fizică și emoțională.
  • Carbohidrații sunt una dintre principalele surse de energie ale organismului. Însă aici ne referim la carbohidrații care provin din legume, cereale integrale sau fructe, nu la zaharuri și carbohidrați rafinați, care sunt lipsiți de fibre și substanțe nutritive.
  • Consumul de alimente bogate în fibre dietetice (cereale, fructe, legume, fructe cu coajă lemnoasă și fasole) reduc riscul îmbolnăvirii cu afecțiuni ale sistemului cardiovascular, accident vascular cerebral sau diabet. De asemenea, pielea devine mai fermă și pierdeți în greutate. Indiferent de vârstă și sex, experții în nutriție vă recomandă să mâncați cel puțin 21 până la 38 de grame de fibre în fiecare zi pentru o sănătate optimă.
  • Corpul nostru are nevoie de calciu pentru sănătatea oaselor și a dinților, dar și pentru sănătatea sistemului nervos și reglarea tensiunii arteriale. De asemenea, lipsa calciului din organism duce la osteoporoză, anxietate, depresie și dificultăți de somn. Indiferent de vârstă sau sex, este vital să includeți alimente bogate în calciu în dieta voastră, să le limitați pe cele care diminuează calciul și să obțineți suficient magneziu și vitaminele D și K pentru a ajuta calciul să-și facă treaba în organism.

Acum că știți ce nu trebuie să lipsească din dieta voastră de zi cu zi, încercați să vă preparați mâncarea într-un mod sănătos, cu alimente să nătoase. Nu trebuie să vă refuzați nimic, doar să alegeți cele mai sănătoase alimente din gama de produse pe care o preferați. Încercați zilnic să consumați suficiente fructe și legume pentru care organismul să primească mineralele, vitaminele și întregul necesar de care are nevoie. Nu vă gândiți prea mult la porțiile de mâncare și încercați pe cât posibil să consumați cât să vă potolească foamea, niciodată peste măsură. De altfel, hidratați-vă. Aveți nevoie de apă, limonadă sau ceaiuri.

FOTO: PEXELS.COM

cel.ro%20

Alte articole interesante

Inline
Inline