vola.ro
Health and Love

Remedii pentru astenia de primăvară. Motivele pentru care adesea te simți depresiv

aprilie 7, 2016
ASTENIA DE PRIMAVARA
Divisima

E un paradox: în timp ce natua se trezește la viață, mulți dintre noi suntem lipsiți de  viață, epuizați, abătuți și lipsiți de vitalitate. Explicația? Noi, oamenii, n-am avut parte de acea perioadă de recuperare de care s-au bucurat animalele sălbatice intrat în hibernare, dar și natura și vegetația, care au dormitat  în timpul iernii , pentru  a se trezi primăvara pline de viață și dornice să profite de fiecare rază  de soare. Dimpotrivă, noi ne-am continuat viețile , cu diferența că am mâncat mai mult și am fost mai puțini activi. Nu-i de mirare că primele zile mai călduroase nu se pare obositoare și ne inhibă toată energia.

Ce este astenia de primăvară?

Când spun astenie, medicii se gândesc la oboseală  fizică accentuată care, spre deopsebire de oboseala obișnuită, nu apare în urma unui efort și nu dispare după odihnă suficientă. În afară de oboseală, astenia se poate amanifesta cu apatie, somnolență, dureri de cap, dispoziție sufletească schimbătoare, insomnie, scăderea capacității de concentrare, stări depresive. Cauzele exacte ale acestei stări de slăbiciune generalizată și prelungită nu sunt pe deplin elucidate, dar specialiștii cred că există factori implicați în apariția ei.

Descoperă vinovații

Nu este un secret că hormonii joacă un rol important în apariția asteniei. Iarna, corpul produce o cantitate mai mare de melatonină, hormonul somhului. Pe  măsură ce zilele se lungesc și intensitatea luminiii sporește, scade cantitatea de melatonină și crește secreția de serotonină, hormonul bunei dispoziții. Corpul trebuie să se adapteze acestor modificări hormonale, ceea ce îl obosește. Să nu uităm nici de trecerea de la ora de iarnă la cea de vară în ultima duminică din martie, schimbare ce bulversează și mai tare organismul. Un alt factor ce contribuie la instalarea asteniei este vremea. Neputându-se adapta atât de repede variațiilor de tempetratură și umiditate, corpul reacționează printr-o oboseală accentuată. Nu în ultimul rând, la orginea stării de epuizare resimțite de unele persoane primăvara poate sta alimentația grea din timpul sezonului rece, care e bogată în grăsimi, prăjeli, preparate din aluat, dulciuri, dar săracă în legume și fructe. Corpul poate avea nevoie de câteva săptămâni pentru a-și regăsi mechilibrul hormonal și metabolic. Dar îi poți da o mână de ajutor , astfel încât să se adapteze și să se redinamizeze mai repede.

Ce este de făcut?

Iată ce schimbăiri poți face în stilul de viață pentru a depăși cât mai lin această perioadă de tranziție:

  • Adoptă o alimentație echilibrată. Schimbările hormonale primăvăratice necesită proteine  de calitate (pește, ouă, lactate, carne slabă) și un plus de vitamine (legume, fructe, vwerdețuri proaspete de sezon, precum urzici, spanac, ridichi, leurdă).
  • Petrrece mai mult timp în aer liber ca să-și oxigenezi corpul și să te revitalizezi. În plus, afară te poți bucura de razele binefăcătoare ale soarelui, care alungă stresul șin depresia  și reglează somnul.
  • Fă mai multă mișcare, de preferință tot în aer liber: plimbă-te, mergi cu bicicleta. activitatea fizică e benefică nu doar corpului, ci și spiritului.
  • Încearcă să te culci și să te trezești la ore fixe: un orar regulat de somn ajută corpul să se adapteze noului ritm.
  • Bea cafea, ceai și alcool în cantități modeatrte. Consumând în exces aceste substanțe , poți avea diverse neplăceri legate de somn: să dormi greu, să te trezești noaptea fără să mai dormi, să te trezești noaptea fără să mai poți dormi, să te treștești prea devreme dimineața.

Plante de ajutor

Plantele, ca de obicei, sunt prietene de nădejde. le te ajută nu doar să elimini toxinele acumulate peste iarnă, ci și să învingi oboseala, să-ți refaci rezervele de energie.

Urzica are un efect depurativ și diuretic și îți oferă multe elemente nutritive: hormoni vegetali, calciu, potasiu, magneziu, fier, antioxidanți, vitaminele A, C K, B2, acid folic. Se consumă sub formă de de ceai: pune 2-3 linguri de frune d uscate dla 500 de mililitri de ală și fierbe amestecul la foc mic cinci minute, iar apoi lasă să infuzeze zece minute. Bea trei căni pe zi timp de trei săptămâni. Pentru întărirea și dezintoxicarea organismului, poți  bea zilnic, zece zile la rând, o linguriță de urzică proaspătă amestecată cu o linguriță de apă.

Lucerna, planta furajeră prin excelență, poate fi consumată și de oameni, sub formă de infuzi, fiindcă are un efect revitalizat și remineralizant., fiind un remediu excelent contra asteniei, anemiei, epuizării. Infuzia se prepară din 1-2 lingurițe de frunze uscate la 250 de mililitri de apă clocotită. Se bea o cană pe zi, timp de trei săptămâni.

Ca să-ți fortifici organismul, fă o cură cu ceai de de măceș. Pune 50 de grame sau frunze la un litru de apă clocotită și lasă la infuzat zece minunte. Bea patru cești pe zi. Poți folosi inclusiv fructele: zece măceșe zdrobite la 500 de mililitri de apă rece –  se fierb la foc mic 15 minute. Bea două cești pe zi, zece zile la rând.

Cimbrul de grădină  te energizează și alungă somnolența: o linguriță de plantă d la 200 mililitri de apă clocotită. Bea după fiecare masă o ceașcă.

Ești  iritată și mai nervoasă ca de obicei? Poți bea o infuzie de busuioc sau flori de levănțică (o linguriță de plantp la 200 mililitri de apă clocotită), o cană la prânz și alta seara.

Odihnă și relaxare

Nevoia crescută de somn este modalitatea prin care organismul încearcă să-și recupereze echilibrul, să se adapteze schimbărilor aduse de noul anotimp. Cel mai bine este să-l asculți și să-i oferi momente de odihnă oricând poți. Un pui de somn de 30 de minute îl ajută, desigur, să-și refacă forțeșle. Dacă nu e posibil să dormi ziua, încearcă să te odihnești într-un alt mod. De exemplu, cu două ore înainte de culcare, uită de cotidian, de gândurile negre, de toate lucrurile catre te stresează și petrece acest timp doar relaxându-te: ascultă muzică, citește, ieși la i plimbare, râzi cu familia, uită-te la o comedie.

 

 

Alte articole interesante